Vejledning til oplysning af honorarer og udgifter via Vigo på årsopgørelsen
Hvis du i 2022 modtog honorarer gennem Vigo, skal du medregne disse honorarer på din årsopgørelse. Fristen for at rette årsopgørelsen er 1. maj 2023 og din årsopgørelse for 2022 er klar i TastSelv fra den 13. marts 2023.
Har du modtaget, og vil du fortsætte med at modtage honorarer i 2023, kan du opdatere din forskudsopgørelse og således betale skat løbende (find mere information om dette på Skattestyrelsens side).
Her følger en vejledning til, hvordan du oplyser dine honorarer og eventuelle udgifter via Vigo på årsopgørelsen. Husk at Vigo ikke kan rådgive om skat, så hvis du har problemer med indrapporteringen, skal du kontakte Skattestyrelsen.
1. Angiv dine indtægter
Du kan nemt finde et overblik over dine samlede honorarer via et værktøj på vores hjemmeside eller app. Under SKAT og dine data eller via konto-fanen under "Indkøbsopgaver" i appen, vil du kunne hente en Excel-fil, der indeholder en rapport over de honorarer, du har modtaget. Det samlede beløb du har modtaget i honorar i 2022, skal du anføre i rubrik 15 på årsopgørelsen.
2. Angiv dine eventuelle udgifter
Kørselsudgifter
Hvis du selv ikke har noteret din kørsel i forbindelse med at levere varer for andre gennem Vigo, har vi udviklet en kørebog-funktion, som du kan tage udgangspunkt i, for at beregne dit kørselsfradrag. Læs mere om dette her: Hvordan virker kørebogen?
Rubrik 29
Når du har udregnet beløbet, skal udgifterne anføres i rubrik 29. Hvis rubrikken ikke fremgår af din årsopgørelse, bedes du tjekke om rubrikken findes under overskriften ”Andre fradrag”.
Er dette ikke tilfældet, skal du kontakte Skattestyrelsen, før du kan indtaste dine udgifter i rubrik 29.
Fejl ved anføring
Hvis du har haft merudgifter i forbindelse med indkøb/udbringning via Vigo og derfor skal oplyse et beløb i rubrik 29, kan du risikere at blive ”stoppet” af nogle af Skattestyrelsens logiske kontroller og du vil så blive mødt af følgende billede:
Her skal du klikke på linket ”sende os en besked med uddybning og dokumentation” og du kommer til følgende billede:
Her anfører du i beskedfeltet, at du har haft modtaget honorarer på xx kr. og (kørsels)udgifter på xx kr. i forbindelse med indkøb og udbringning via platformen Vigo og vedhæfter eventuel dokumentation samt udfylder telefonnummer og tidspunkt, hvor du kan træffes og sender beskeden. Herefter afslutter du din indberetning med at godkende.
Når Skattestyrelsen har set på din indberetning, vil du eventuelt blive kontaktet eller din indberetning vil blive frigivet og først derefter vil der blive dannet en årsopgørelse for indkomståret.
Ansvarsfraskrivelse: Hverken REMA 1000 Danmark A/S eller Vigo.dk ApS kan gøres ansvarlig for dine personlige skattemæssige forhold, og enhver kommunikation omkring skattemæssige forhold skal alene ses som en generel vejledning. Det er således vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i de regler, som gælder for dine personlige skattemæssige forhold. REMA 1000 Danmark A/S og Vigo.dk ApS fraskriver sig ethvert ansvar for eventuelle fejl i de hjælpecenter-artikler, vejledninger og e-mails som er – eller senere bliver – tilgængeliggjort for dig. Du opfordres således til at kontakte en professionel skatterådgiver, som kan bistå dig med afklaringen af dine skattemæssige forhold, herunder bistå dig i forbindelse med udfyldelse af din selvangivelse.